De eerste dag in Phnom Penh

Cultuurshock?

8:30 uur, we zitten aan een zeer rijkelijke ontbijt, genieten na van alle indrukken die we gisterenop hebben gedaan.

Webeginnen bij de vucht. Nadat jullie ons uitgezwaaid hadden, gingen we met de auto naar schiphol. Daar inchecken en het vliegtuig op. De vlucht was welliswaar prachtich, echter hadden we allen moeite met slapen vermoeid bereikten we de hitte van het prachtige, doch arme Cambodja. 5 formulieren moesten we invullen voor we langs de douane mochten, maar het was het natuurlijk waard toen we het vliegveld uitliepen. We werden opgewacht door 2 geweldige reisleiders en die namen ons mee met een prachtige, in cambodjaans geklede, bus. Ondanks de vermoeidheid, namen we de eerste cultuurshock helemaal op: het verkeer! Wat een chaos, mensen op zo veel scootertjesen tuktuk’s, die zomaar de weg overslingeren. Met dank aan onze geweldige buschauffeur, kwamen we helemaal veilig aan bij de russian market(we konden nog niet naar het hotel omdat het hotel nog niet klaar was, vandaar direct naar de markt) .  We waren zo moe, en velangden zo naar een bed, maar waren overweldigd door de markt, zo veel kleding, merkkleding, voor zo weinig geld. Verkocht door vrouwen die struggelen een redelijk iets te verdienen. Bedelaars die benen missen, een oog missen, of een kind in vodden meedragen. De eerste indruk van Cambodja was compleet. De markt uit (waar we een jongentje van 10/12 met zijn broertje van+-8 op een scootertje stapten en zo wegreden..!) , waarna we lopend, een paar honderd meter naar hotel liepen en daar de andere kant van Cambodja zagen. De tweedeling was enorm, van de armoede op straat, naar een lux paradijs in het hotel, prachtige zwembaden, palmen en enorm vrienelijk personeel die je met heel veel respect behandelen. En toen konden we dan toch eindelijk op ons bed neerploffen en aanhet zwembad ontspannen.

Na de broodnodige ontspanning hadden we om 5 uur een gesprek met 2 vrouwen over het probleem met het sexmisbruik/ verkrachtingen. In cambodja is het zo dat 1 op de 5 mannen aan het verkrachten van vrouwen doet, belachlijk. Die vrouwen moeten we helpen en steunen en daarom luisterden we aandachtig naar h het verhaal van de 2 vrouwen, athans dat probeerden we, de vermoeidheid begon zijn tol te eisen en we vochten om niet weg te dommelen. Toch een zeer aangrijpend en interresant verhaal.

Toen…. Avondeten, we waren hongerig en waren zeer blij het heerlijke eten te ontvangen. Geserveerd werd er door students, die zonder deze baan op de straat zouden zitten.

Vervolgens bus weer in en door het belachelijke   verkeer weer naar het hotel..

Eindelijk slapen..

Nu net ontbijtgehad en nu naar de killing fields en het museum. Het word een heftige dag, en onder druk moet ik nu stoppen met schrijven.. De bus vertrekt¡!

Vanavond een vers verhaal.

Jannes, namens het hele cambodjateam.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .